תפקידו של החינוך

בהתחשב בעובדה שאנו חיים בחברה ולא בבידוד, לחינוך תפקיד מרכזי ומכריע בחיים של כל אחד ואחת מאתנו. חינוך אינו מיועד לילדים בלבד והוא תהליך שלמעשה מתרחש בכל רגע ושלב בחיים של כולנו. לא תמיד אנו מייחסים לתהליך החינוך את החשיבות הראויה לו, אחרי הכל החינוך שלנו קובע איזה אדם נהיה, כיצד נתייחס לעצמנו ואל המציאות וכיצד נגיב לכל מצב הנקרה בדרכנו.


ישנה טענה שהגנטיקה קובעת הכל באדם ואין תכונה או נטייה שאינה מולדת. טענה זו אינה עומדת בסתירה כלל אל מול חשיבותו של החינוך. הנטיות והתכונות המולדות שטמונות בנו באות לידי ביטוי או נדחקות בהתאם לחינוך שקיבלנו, כמו כן המידה והאופן בו יתבטאו כל תכונה ונטייה תלויות גם הן בחינוך של אותו פרט. לצורך ההמחשה, אדם שאוהב להשתמש בסכין יכול להיות מנתח או רוצח. תלוי בחינוך שלו. ההכוונה או הערכים המובילים שנטמעו באותו אדם יקבעו לאן ינתב את מה שהוכן בו על ידי הטבע מלידתו.
מטרת החינוך היא אחת ויחידה, להכין את האדם באופן המיטבי לחיות חיים מוצלחים בעולם. כלומר, לא ניתן בשום צורה לנתק את החינוך מהחיים בפועל כמו שהם בעת הרלוונטית. חינוך הוא למעשה סלילת הנתיב והקניית הכלים והערכים להם האדם זקוק כדי להצליח בחיים. תפקיד החינוך הוא לייצר התאמה בין האדם לעולם כך שיהיה סנכרון מושלם והתאמה מלאה בין השניים.
במבט מהיר על עולמנו כיום, אנו עדים לתופעה גלובלית שרק הולכת וגוברת והיא התלות המוחלטת של כל תחום ופלח בחיינו באיכות מערכות היחסים המרכיבות אותו. אם נבחן כל תחום לעומק נגלה כי בבסיסו ניצבים אנשים והיחסים ביניהם הם שקובעים את מה שיקרה באותו תחום , בין אם מדובר בהצלחה ובין אם בכישלון, הכל תלוי בטיב הקשרים בין הנפשות הפועלות.
למשל תחום הכלכלה, מדובר ביחסי ביקוש והיצע ובקשרים בין יצרנים, ספקים, יבואנים, וצרכנים. כולם אנשים וכולם צריכים להרגיש בטחון ואמון בצדדים האחרים שקשורים לעסקאות בהן הם שותפים. מחקרים מוכיחים כי כאשר האמון והקשר החיובי בין הגורמים המוזכרים מתעצמים, גדלם בהתאמה התפוקה והרווח לכולם.
כמו בתחום הכלכלה כך בכל תחום מחיינו, מה שקובע אם נצליח או לא זה האופן בו אנו קשורים בינינו. אם נצליח ליצור בינינו קשרי אכפתיות והתחשבות הדדית נצליח בכל תחום ואם לא, נכשל עד שנבין היכן טמון הפתרון ובכל זאת ניגש ליישמו.
מכאן נובע ללא כל ספק כי החינוך של ימינו מוכרח לעסוק בלימוד היחס הנכון של הפרט אל סביבתו המורכבת ובהקניית כלים להתנהלות בריאה בכל מערכות היחסים בהן האדם שותף.